aku dan kenangan

Assalamualaikum teman-teman

kadang-kadang kita menunggu dan menghitung setiap detik untuk melangkah ke depan mencari sesuatu yang bermakna
dalam kehidupan..

Langkah kita diatur setapak demi setapak dan ada
kalanya berlari pantas meninggalkan bekas lengkuk tanpa cuba untuk menoleh ke belakang atau berpatah kembali..

Selangkah kita melangkah, ada sesuatu
yang menunggu di depan.. ada kalanya di situ ada sesuatu yang kita impi dan harapkan..namun kadang-kadang kita lupa, setiap langkah yang sudah jauh ke depan, kita telah meningalkan sesuatu yang sebenarnya amat bermakna dan kita akan merinduinya di satu saat. paling pasti, ia akan menjadi memori indah yang akan dikenang dan tidak akan berulang.

Friday, September 12, 2008

Jalan Tasik Kenyir-Gua Musang

Kepada sape-sape yang belum lalu jalan Tasik Kenyir- Gua Musang, aku nak kongsi pengalaman sikit,perjalanan ikut jalan ni hanya memakan masa 4 jam dari Kuantan ke Gua Musang, jika dibanding jalan sedia ada memakan masa 8 hingga 9 jam. walaupun jalan ini belum siap sepenuhnya dan belum diwartakan (pengunaan di bawah risiko sendiri) , jalan ini memang best...tapi belum sampai tahan best giler babi!!!!!.

selain jaraknya memendekkan masa perjalanan, laluan ini juga mempunyai panorama semulajadi yang cukup menarik di mana laluan ini dibina menyusuri Tasik Kenyir yang terkenal dengan keindahan tasiknya. Boleh dikatakan pemandangannya cukup mengasyikkan..malah, ada sesetengah tempat, penguna jalan boleh berhenti dan menikmati keindahan tasik kenyir ditempat-tempat yang disediakan (kawasan ni dibina kaki lima yang lebar untuk memudahkan penguna jalan memberhentikan kenderaan...seperti dalam gambar yang aku paparkan di bawah tu).

selama pengalaman aku melalui jalan ini, masa yang sangat sesuai untuk menghayati keindahan alam sepanjang laluan ini antara pukul 10 hingga 11 pagi iaitu tempoh kabus mula hilang dan matahari belum panas terik lagi. kalau pagi sangat berkabus dan kalau panas sangat, silau.....
so kalau sape-sape nak rasa pengalaman ini, pastikan bertolak awal dari mana2 distinasi dan tiba di sini jam yang dimaksudkan.

Jalan ni dibina ikut Fasa yang merentasi dua negeri, Terengganu dan Kelantan(bahagian hulu)..dari simpang masuk ke tasik kenyir dengan jarak lebih kurang 15 km, jalannya agak sempit dan berliku(kira jalan kampung jugaklah ni)pastikan memandu dengan berhati-hati.

Dari pada simpang masuk ke Empangan dan pusat pelancongan Tsik kenyir, anda dihidangkan dengan jalan yang aku kira memang best, ...mungkin sebab jalan baru. Jalan ni agak berliku dan berbukit tapi setiap korner yang ada, dengan selamba aku layan lap dengan kelajuan 110 km/j malah bila syok sangat dalam 140 km/j aku layan juga...dan pengendalian kereta masih steady, maknanya selekohnya tidak terlalu tajam sangat.

ada tempat-tempat tu, laluannya memang berbukit tapi aku sukakan laluan sedemikian kerana boleh mengurangkan rasa mengantuk.

kalau lalu kat sini, boleh jumpa air terjun...boleh singgah untuk mandi atau buang air dan di kampung Tekila, Hulu Terengganu, ada sebuah santuari gajah yang boleh dikunjungi.

namun sebaik memasuki sempadan kelantan, fasa seterusnya jalan ini masih dalam pembinaan so jalannya tidak berapa baik dan terpaksa pula melalui laluan ladang bila memasuki kawasan FELDA Aring(tapi jalannya tidaklah teruk sangat).jaraknya lebih kurang 30km sebelum keluar ke Jalan Gua Musang- Kuala Krai dan anda boleh meneruskan ke distinisi yang dituju .

Amaran

  • Jalan ini belum diwartakan, risiko dibawah tanggungan sendiri
  • kalau boleh elak lalu pada waktu malam, jalan ni sunyi dan jarang dilalui (risiko binatang liar like gajah termasuk jin dan setan
  • Pstikan keadaan kereta tip top sebelum melaluinya, sbb kalau break down susah,talian telefon ko,
  • di sesetengah tempat sepanjang laluan berlaku jalan runtuh teruk (dalam pembaikkan) so berhati-hati.
walau apa pun aku sempat rakam gambar isteri dan anak-anak posing di salah satu tempat yang kira sesuai untuk nengok pemandangan tasik kenyir..gambar aku tak de la,




1 comment:

Nazree said...

Abe...Jalan dari felda Aring ke Gua Musang dah OK ke belum?Pernah jalan kat sini tahun lepas....

aku

aku
zaman sekolah