aku dan kenangan

Assalamualaikum teman-teman

kadang-kadang kita menunggu dan menghitung setiap detik untuk melangkah ke depan mencari sesuatu yang bermakna
dalam kehidupan..

Langkah kita diatur setapak demi setapak dan ada
kalanya berlari pantas meninggalkan bekas lengkuk tanpa cuba untuk menoleh ke belakang atau berpatah kembali..

Selangkah kita melangkah, ada sesuatu
yang menunggu di depan.. ada kalanya di situ ada sesuatu yang kita impi dan harapkan..namun kadang-kadang kita lupa, setiap langkah yang sudah jauh ke depan, kita telah meningalkan sesuatu yang sebenarnya amat bermakna dan kita akan merinduinya di satu saat. paling pasti, ia akan menjadi memori indah yang akan dikenang dan tidak akan berulang.

Monday, September 29, 2008

geramnyeeeee II

29 September 2008

jam 7.10 pagi, aku bangun awal pagi ni, lepas mandi aku capai bekas makanan ikan untuk memberi makan ikan-ikanku di kolam depan rumah...

Masyaallah, 10 ikan koi aku yang bernilai antara RM50 hingga RM80 terapung dipermukaan air tidak bernyawa....sekali lagi aku bertempik memanggil isteriku yang masih lena dalam bilik.

ikan kesayangan yang dibela hampir setahun lalu telah meninggalkan aku buat selama-lamanya tanpa sempat menyambut aidifitri.

anak sulungku bangun tidur dan segera mendekati aku sambil berkata, "semalam abang eekkk(gelaran kepada sepupunya yang bisu" masuk air dalam botol tu ( sambil menunjukkan botol bekas minyak tanah yang sudah kosong **) berada di tepi kolam.

Allah, sah ikan-ikan aku dah keracunan minyak tanah...aku jadi geram lagi...sekali lagi pahala puasa ku tercalar dengan kalimat @#%^T^^**, (&^&^$%#@.

walau bagaimanapun semua ikan talapia masih servive (ikan ni lasak sikit), so keturunannya masih selamat walaupun berada dalam keadaan tercunggap-cunggap.

aku mula hilang semangat dengan kejadian menimpa..sebelum ke tempat kerja, satu arahan dikeluarkan kepada isteri supaya tukar air kolam dengan segera.

setelah beratus-ratus RM dikeluarkan, ini hasil yang aku dapat...mula hari itu aku mula cuak dengan budak-budak tu semua, pantang depan melintas depan rumah, aku akan kejar....sebenarnya aku nak tarik perhatian mak bapak budak beruk ni yang masih menjadi beruk kenyang tanpa sedikit rasa untuk bertanggungjawap.

sempat juga aku tangkap gambar kenang-kenangan
kolam ikan yang berada di hadapan rumah hilang keceriaan
selepas 10 ekor ikan koi yang menghuni dunia kecil ini mati
akibat kenakalan budak SETAN.
bergelimpangan- semua ikan yang mati dikeluarkan dari kolam
sebelum disemadikan
setiap seekor sudah mencecah harga antara RM50 hingga RM80
aku hilang semangat dan tidak bercadang untuk meleburkan wang
bagi mengantikan ikan koi kesayangan yang mati ini
rugi ooo, tapi sbb bulan puasa (ketika kejadian) aku hanya mampu bersabar

Eleh, buat muka tak bersalah, budak lelaki ni antara suspek yang
disyaki teerlibat dalam kejadin mencurah minyak tanah dalam kolam tu..
yang dua tu, anak aku dan mereka tidak terlibat dalam kejadian.

Tinggal kenangan- ikan kesayangan ku ketika dirakam semasa hayatnya masih dikandung badan

sama ada mangsa keadaan atau suratan takdir, aku terpaksa
menerima hakikat telah kehilangan ikan kesayangan yang ditatang
bak minyak penuh sejak sekian lama

pergimu tidak akan kembali lagi

SELAMAT TINGGAL .......

No comments:

aku

aku
zaman sekolah