aku dan kenangan

Assalamualaikum teman-teman

kadang-kadang kita menunggu dan menghitung setiap detik untuk melangkah ke depan mencari sesuatu yang bermakna
dalam kehidupan..

Langkah kita diatur setapak demi setapak dan ada
kalanya berlari pantas meninggalkan bekas lengkuk tanpa cuba untuk menoleh ke belakang atau berpatah kembali..

Selangkah kita melangkah, ada sesuatu
yang menunggu di depan.. ada kalanya di situ ada sesuatu yang kita impi dan harapkan..namun kadang-kadang kita lupa, setiap langkah yang sudah jauh ke depan, kita telah meningalkan sesuatu yang sebenarnya amat bermakna dan kita akan merinduinya di satu saat. paling pasti, ia akan menjadi memori indah yang akan dikenang dan tidak akan berulang.

Tuesday, November 11, 2008

Kelam Kabut

11 Nov 2008, selasa

Dah lama sangat tak up date laman blog ni so hari ni aku nak tulis sikit tentang rutin harianku sebagai reporter untuk hari ini ....kelam kabut dan memenatkan sehingga terbabas date line yg sepatutnya jam 5pm. Hari ni pergi kerja cam biasa jam 7.50am dan sempat bersarapan nasi berlauk dengan teh tarik kat warung dekat simpang masuk ke rumah. Sampai ofis jam 8.15 dan macam biasa belek semua paper (Utusan, The Star, Metro dan tidak terkecuali Sinar Harian). Setakat jam jam 9.30am keadaan macam biasa seperti selalunya.
9.45 ketua reporter call kata ada orang jumpa dan nak tangkap buaya kat Kampung Sungai Isap so aku yang on the way ke mahkamah terpaksa menukar haluan ke Sungai Isap melalui Jalan Kuantan-Bypss..sampai tempat lokasi penemuan buaya tembaga ..dimaklumkan binatang tu dah masuk ke dalam sungai selepas 2 jam berjemur.

"Biasalah benda hidup,"kata aku kepada abang yang jumpa buaya tu..namanya Ramlan Mat.

Lepas tanya ttg buaya tu lebih kurang dan beberapa keping gambar berkaitan diambil, aku minta diri untuk tugasan seterusnya...keadaan masih macam biasa tapi aku dah terlewat ke mahkamah sbb jam ketika tu dah tunjuk pukul 10.40am.

Jam 11am, aku hanya melewati perkarangan mahkamah...sekilas tengok suasana mahkamah dah dapat jangka tiada kes menarik ketika itu so aku terus ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK)Pahang untuk mendapatkan story2 crime seluruh Pahang untuk tempoh semalam......

Aku dan beberapa rakan wartawan disambut dengan "no news is a good news" oleh Supt Mohd Haris..aku cuba korek kot2 ada story best tapi nasib kurang baik...Pahang bebas jenayah besar semalam...cuma ada kes biasa yang dah terlalu koman...masih macam biasa lagi. Naik tingkat 5 dapat satu kes kemalangan maut membabitkan penunggang motosikal.

So aku ajak Auyong( awek gengster Sin Ciew Daily ) back to court and minum jap kat cafe belakang mahkamah hingga jam 12.30pm. lepas borak-borak aku blah dan lepak pulak kat pejabat polis mahkamah...

"Hari ni ada beberapa kes baru termasuk kes 39B ADB 1952,"kata Abang Man so aku tersenyum sbb hari ni ada juga story nak tulis..kerja senang..aku dapatkan charge sheet kes kat Azmi dan satu lagi kes kat APP Svetlana...masih macam biasa lagi

Sehinggalah Jaafar dari Mahkamah Majistret Kuantan 2 bagi tahu ada satu juvana kena tuduh dan mengaku bersalah rogol adiknya...Abang Aziz dari Mahkamah Sesyen pulak bagi tahu bapak budak tu kena tuduh juga kat mahkamah tu jam 2.30 petang dibawah Seksyen 376(3) KK yang memeperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lapan tahun dan tidak lebih 30 tahun serta tidak kurang 20 sebatan....story best tapi kalau dah 2.30 petang, itu dah menjadi luar daripada kebiasaan sbb time2 gini aku dah mula mengetuk story kat ofis.

Malas nak balik ofis, sementara tunggu jam 2.30 am, aku singgah solat Zohor kat Masjid Negeri dan makan kat warung belakang JAIP sebelum datang semua ke Mahkamah Sesyen...kebetulan Kak Ros (The Star) and Mahadir (Utusan) datang selepas aku khabarkan tentang kes tu (malas nak scope)...diikuti kehadiran Asmaidi(NST) Zattee (Metro) dan Auyong serta Zul Manzor (Utusan).

2.30 pm....tunggu punya tunggu kes jalan jam 3 lebih...alamak lewatnya...satu story aku belum tulis lagi...dah mula luar dari kebiasaan.....berada dalam mahkamah dalam keadaan mengantuk namun sbb kes petang tu serius aku tertarik mengikuti perkembangannya.

Jam 4.30 mahkamah jatuh hukum kat haruan makan anak tu dengan hukuman berat iaitu penjara 51 tahun dengan 40 sebatang bagi dua tuduhan yang dihadapi lepas mengaku bersalah....musnah hidup mamat tu...aku terpikir kehidupan perit yang akan dilaluinya hanya kerana nikmat seks dengan anak sendiri sebanyak dua kali.

jam 5pm aku baru keluar mahkamah sedangkan waktu begitu aku dah boleh layan astro kat ofis sementara nak balik jam 6am...aku mula kelam kabut memikirkan tugasan untuk hari itu belum diselesaikan lagi....Aku balik ofis..Dalam kereta rakan setugas call ada satu kes pembunuhan kat Taman Sungai Karang Maju tak jauh dari rumah aku... aku dah flat ptg tu so minta asst. ketua reporter call member reporter lain kalau2 depa ada maklumat....

Sbb story mahkamah nak pakai N1, aku terpaksa selesaikan stori itu dahulu manakala kes bunuh tu aku ambil daripada reporter lain dan sedikit maklumat dari polis hanya melalui telefon..

ketuk punya ketuk story....aku baru sedar jam dan 8.30pm...alamak terlupa sembahyang maghrib.....so hari ni aku balik jam 8.40pm


p/s : anak call minta belikan belon

No comments:

aku

aku
zaman sekolah